در آیه 41، سوره حج مى‏‌خوانیم: کسانى که هرگاه به آنان قدرت و امکان دادیم. اقامه نماز مى‏‌کنند و زکات مى‏‌پردازند و امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر مى‏‌کنند.(1)
 از این آیه معلوم مى‏‌شود که مسأله امربه‌معروف و نهى‌ازمنکر تنها یک موعظه عاجزانه در برابر خلاف‌کار نیست؛ بلکه مأموریتى از موضع قدرت است. بدون قدرت نمى‏‌توان از بسیارى از منکرات و بویژه منکرات بین المللى جلوگیرى کرد. در قرآن مى‏‌خوانیم: اگر طایفه‏‌اى از مسلمانان دست به تجاوز بزنند، وظیفه دیگران است که با قدرت جلو او بایستند تا به امر خدا، بازگردد و دست از طغیان بردارد.(2)
 اگر در جامعه قدرت نباشد، احکام الهى مثل حدود و دیات و قصاص اجرا نمى‏‌شود.
 کسالت و بى‏‌حالى و ترس، از امراض و آفاتى است که در دعاها از آنها به خداوند پناه برده مى‏‌شود.(3)
 یکى از دلایل شکست مسلمانان در جنگ احد، سستى آنان بود.(4)
 ناگفته پیداست که این قدرت، در سایه وحدت و اطاعت از رهبرى عادل و شجاع و بصیر و داشتن تخصص‌هاى گوناگون و هوشیارى همه مردم پیدا مى‏‌شود.
  امر به معروف از موضع ولایت و قدرت، نه از موضع ضعف‏
 قرآن مى‏‌فرماید : امر و نهى از موضع ولایت سرچشمه مى‏‌گیرد، نه ضعف ؛
 مردان و زنان با ایمان، هر یک نسبت به دیگرى ولایت دارند. بنابراین، یکدیگر را امربه‌معروف و نهى‌ازمنکر مى‏‌کنند.(5)
 در جامعه اسلامى همه مردم از یکدیگرند(6) و نسبت به یکدیگر محبت دارند. براى مثال، انصار و مردم مدینه از ورود مسلمانان مکه و مهاجرین خوشحال بودند.(7) و حتى در شرایط سخت، دیگران را بر خود ترجیح مى‏‌دادند.(8)
 پیامبر اکرمصلی‌الله‌علیه بارها میان آنان برادرى برقرار کرد و فرمود: همانا مؤمنان با یکدیگر برادرند.(9)
 با این حال، اگر کسى دیگرى را از منکرى باز دارد و یا به معروفى امر کند، نباید او را یک فضول و یا مزاحم تلقى کرد؛ بلکه باید او را دلسوز دانست که از طرف خداوند، محبت و ولایت و حق نظارت و امر و نهى به او داده شده است.
  یک نمونه قرآنى از نهى‌ازمنکر
 حضرت ابراهیم همین که عموى خود را بت پرست دید، به او گفت: این مجسمه‏‌هایى که شما پابند عبادت آنها شده‏‌اید، چه معنا دارد(10)
 در این بیان بسیار کوتاه، به چند اصل مهم در امربه‌معروف و نهىازمنکر پى مى‏‌بریم؛ از جمله:
 1 - کسى که امربه‌معروف مى‏‌کند، باید از رشد و کفایت خاصى برخوردار باشد.
 2 - در امر و نهى شرط سنى وجود ندارد (قالَ ِلاَبیه).
 3 - امر و نهى را از نزدیکان شروع کنید. (قالَ ِلاَبیه).
 4 - در نهى‌ازمنکر، ابتدا از بزرگ‌ترین منکرات نهى کنید (ما هذِهِ التَّماثیل).
 5 - در امر و نهى، مردم را به کرامت و شخصیت خودشان متوجه سازید (اَنْتُم لَها عاکِفُون)
 6 - در نهى‌ازمنکر، گاهى باید یک نفر در برابر گروهى قرار گیرد (ِلاَبیهِ و قَوْمِه).
 7 - در امر و نهى با شیوه سؤال، وجدان‌ها را بیدار کنید. (ما هذِهِ التَّماثیل).
 8 - در امر و نهى، قاطعیت و صراحت داشته باشید. (اَنْتُم وَ اباءَکُم).
 این اصول و درس‌هایى بود که در نگاه نخست به ذهنم آمد. شاید شما اگر فکر کنید و یا به تفاسیر مراجعه کنید، مطالب دیگرى نیز فرا گیرید.

----------------------------------------------------------------------------------------------

1) اَلَّذینَ اِنْ مَکَّنّاهُم فِى اْلاَرضِ اَقامُوا الصَّلوةَ و اتَوالزَّکاةَ و اَمَرُوا بِالْمَعرْوفِ ... (حج/41).
2) فَاِنْ بَغَتْ اِحْداهُما عَلَى اْلاُخْرى‏ فَقاتِلُوا الَّتى‏ تَبْغى‏ حَتَّى تَفى‏ءَ اِلى اَمْرِ اللَّه (حجرات / 9).
3) اللهم انى اعوذبک من الکسل و الفشل (بحار 98، ص 93، ج 2).
4) حَتَّى اِذا فَشِلْتُم.. (آل عمران / 152).
5) وَاْلمُؤمِنُونَ وَالْمُؤمِناتُ بَعضُهُم اَوْلِیاءُ بَعْضٍ یَأمُرُونَ بِالمَعْرُوفِ وَ یَنْهَونَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ یُقیمُونَ الصَّلوةَ وَ یُؤتُونَ الزَّکاة (توبه / 71).
6) بَعْضُکُمْ مِنْ بَعْض (آل عمران / 195).
7) یُحِبُّونَ مَنْ هاجَرَ اِلَیْهِم (حشر / 9).
8) و یُؤْثِرُونَ عَلى اَنْفُسِهِم (حشر / 9).
9) اِنَّما الْمُؤمِنُونَ اِخْوَة (حجرات / 10).
10) اِذْ قالَ ِلاَبیهِ و قَوْمِه‏ ما هذِه‏ التَّماثیلُ التَّى‏ اَنْتُم لَها عاکِفُون (انبیا/52).